Charmaine Nelson

Charmaine Nelson   
Professor of Art History, McGill University
Professeure d'histoire de l'art, Université McGill

As Professor of Art History in the Department of Art History and Communication Studies at McGill University, Nelson focues her research and teaching on postcolonial and black feminist scholarship, critical (race) theory, trans-Atlantic slavery studies and Black Diaspora studies. Her work examines Canadian, American, European and Caribbean art and visual culture. She is currently William Lyon Mackenzie King Visiting Professor of Canadian Studies at Harvard University.

Charmaine Nelson est professeure d’histoire de l’art au département d’histoire de l’art et de communication de l’Université McGill à Montréal. Ses intérêts de recherche et d’enseignement incluent les études postcoloniales et les études sur le féminisme noir, la critique théorique concernant la race et l’esclavage transatlantique ainsi que la diaspora noire. Sa recherche examine les arts et la culture visuelle canadienne, américaine, européenne et caribéenne. Elle est actuellement professeure invitée William Lyon Mackenzie King en études canadiennes à l’Université Harvard.


Representing the Black Female Subject in Western Art
2010

This book offers the first concentrated examination of the representation of the black female subject in Western art through the lenses of race/color and sex/gender. The book analyzes not only how, where, why and by whom black female subjects have been represented, but also what the social and cultural impact of the colonial legacy of racialized western representation has been.

Ce livre propose la première analyse approfondie de la représentation de la femme noire dans l’art occidental, au travers des lentilles de la race/couleur et du sexe/genre. Ce livre analyse non seulement comment, où, pourquoi et par qui la femme noire a été représentée, mais aussi les impacts sociaux et culturels de l’héritage colonial de la représentation occidentale racialisée.

www.routledge.com/Representing-the-Black-Female-Subject-in-Western-Art


Towards an African-Canadian Art History:
Art, Memory, and Resistance 
2016

This Public VR reconstruction of Egyptian rituals enables an actress who represents a priestess to engage with the audience.  The presentation creates a model for the Egyptian world, encompassing religion, government, daily life, and harmony between heaven and earth. The presentation provides a model for focusing on the expressive culture of the African diaspora.

Public VR est une reconstruction, avec des acteurs qui interagissent avec l’auditoire, de rituels égyptiens. Cette présentation crée un modèle du monde égyptien, englobant la religion, le gouvernement, la vie quotidienne et l’harmonie entre ciel et terre. Cette présentation propose un modèle mettant l’accent sur la culture expressive de la diaspora africaine.

www.blackcanadianstudies.com


Racism, Eh?
A Critical Inter-Disciplinary Anthology of Race and Racism in Canada
2016

Racism, Eh? Is the first publication that examines racism within the broad Canadian context. This anthology brings together many interpretations seeking to illustrate the topics of race and racism in Canada. Through their analyses of historical and contemporary issues, race and racism are addressed as both physical and psychological phenomena.

Racism, Eh? est la première publication qui examine le racisme dans le large contexte canadien. Cette anthologie rassemble plusieurs interprétations cherchant à illustrer les thèmes de la race et du racisme au Canada. Par le biais de l’analyse de questions historiques et contemporaines, la race et le racisme y sont étudiés en tant que phénomènes physiques et psychologiques.

www.captus.com/Information/racism-flyer