Co-Directors

Michele A. JohnsonDavid V. Trotman
Director of the Harriet Tubman Institute at York UniversityProfessor at York University
Directrice du Harriet Tubman Institute à l'Université YorkProfesseur, Université York
Associate Professor, Department of History, York University
Professeure agrégée, département d'histoire, Université York

Director of the Harriet Tubman Institute at York University, her research and publications focus on Jamaican cultural history, including African-based religious and secular ideologies and belief systems, music, dance, language and cuisine. She brings to the Expressive Cultures Project an interest in literary and performative cultural products. She examines/racialization through an analysis of class, gender, domestic slavery and domestic service. She teaches and supervises research projects focused on “Blacks in the Americas.” She previously taught at the University of the West Indies in Jamaica.

Directrice du Harriet Tubman Institute à l'Université York, Michele A. Johnson porte un intérêt particulier à l'histoire de la culture jamaïcaine, incluant les idéologies religieuses et séculaires de descendance et d’influence africaine, la musique, la danse, le langage, la cuisine. Elle étudie les enjeux reliés à la question de la race par une analyse de la classe, du genre, de l’esclavage domestique et du service domestique. Elle enseigne et dirige des projets de recherche axés sur les Noirs dans les Amériques et enseignait précédemment à la University of the West Indies en Jamaïque.


Neither Led nor Driven:
  Contesting British Cultural Imperialism in Jamaica 1865-1920
[with Brian L. Moore] (Kingston: University of the West Indies Press, 2004)

Through an examination of African based and influenced cultural creations, productions and performances of the Jamaican people, including their religious and spiritual belief systems, this book is directly connected to our proposed research. It examines the expressive cultures of the African diaspora in Caribbean scholarship on the cultural practices of the enslaved African population and the more modern manifestations of Afro-cultures in the region.

Cet ouvrage examine les créations, productions et prestations culturelles du peuple jamaïcain qui ont une influence africaine, ainsi que les systèmes de croyances religieuses et spirituelles. Ce livre est directement en corrélation avec la présente proposition de recherche. Il examine les cultures expressives de la diaspora africaine dans l’érudition caribéenne au sujet des pratiques culturelles de la population africaine en esclavage et les manifestations plus modernes des afrocultures dans la région.

books.google.ca/books/Neither_Led_Nor_Driven


“They do as they please”:
The Jamaican Struggle for Cultural Freedom after Morant Bay
[with Brian L. Moore], (Kingston: University of the West Indies Press, 2011) 

Jamaican culture was subjected to a “civilizing” project for decades after the Morant Bay Rebellion in 1865, as Johnson and Moore demonstrate in this book. An examination of the material culture, language, oral tradition, and creative and performing arts reveals that Jamaican social reformers failed to redirect cultural expression but instead inadvertently encouraged a resistant and resilient national culture.

Dans ce livre, Johnson et Moore démontrent comment, au courant de la période suivant la Rébellion de Morant Bay de 1865, la culture jamaïcaine a été soumise à un projet « civilisateur ». Leur analyse de la culture matérielle, du langage et de la tradition orale démontre que les réformistes sociaux de Jamaïque ont largement été infructueux et ont en fait contribué à encourager une culture nationale résistante et résiliente.


“Celebrating Christmas in Jamaica 1865-1920:
from Creole Carnival to ‘Civilized’ Convention”
2002

The research project on the cultural history of Jamaica between 1865 and 1920 produced a number of articles and book chapters co-authored with Brian L. Moore, including “Celebrating Christmas in Jamaica 1865-1920: from Creole Carnival to ‘Civilized’ Convention,” in Jamaica in Slavery and Freedom: History, Heritage and Culture, eds. Kathleen Monteith and Glen Richards(2002).

Le projet de recherche au sujet de l’histoire culturelle de la Jamaïque entre 1865 et 1920 qui a mené à la production de plusieurs articles et chapitres de livres rédigés en collaboration avec Brian L. Moore, incluant Celebrating Christmas in Jamaica 1865-1920: from Creole Carnival to ‘Civilized’ Convention dans Jamaica in Slavery and Freedom: History, Heritage and Culture, éds. Kathleen Monteith et Glen Richards, (2002).