David Trotman

David V. TrotmanMichele A. Johnson 
Professor at York UniversityDirector of the Harriet Tubman Institute at York University
Professeur, Université YorkDirectrice du Harriet Tubman Institute à l'Université York

Professor in the Department of History at York University and cross appointed with the Department of Humanities, he is a lifelong member of the Casablanca Steel Orchestra and has worked as a Community Development Officer in Trinidad & Tobago. As a foremost authority on the carnival tradition, he has been a judge for the Ontario Association of Calypso Performers (OCAP) and has also trained judges for the Caribbean Cultural Committee (Caribana).

Professeur au département d’histoire à l’Université York et nommé conjointement au département des humanités, David Trotman est un membre de longue date de l’orchestre Casablanca Steel. Il a de plus travaillé en tant qu’agent de développement communautaire à Trinidad et Tobago. En tant qu’autorité éminente au sujet de la tradition du carnaval, Trotman a été juge pour pour l’Ontario Association of Calypso Performers (OCAP) en plus d’avoir formé des juges pour le Caribbean Cultural Committee (Caribana).


Remembering Africa
Memory, Public History and Representations of the Past
with Audra A. Diptee, 2012

The essays in this collection are concerned with the construction of memories and public histories. They explore the processes and dynamics that shape the ways in which Africa and its Diasporas have been historicized outside of the academy. The chapters focus on the public presentation of the imagined past of Africa, and of the uses of that past both within Africa and in the numerous African Diasporas created by the historical and contemporary movement of Africans outside of Africa.
Les articles dans cette collection portent sur la construction de la mémoire et de l’histoire publique. Ils explorent les processus et les dynamiques qui ont façonné l’interprétation de l’histoire de l’Afrique et ses diasporas en dehors des universités. Les chapitres se concentrent sur la présentation publique du passé imaginé de l’Afrique, les usages de ce passé au sein de l’Afrique et ses nombreuses diasporas créées par le mouvement historique et contemporain des Africains à l’extérieur de l’Afrique.



Africa and Trans-Atlantic Memories
Literary and Aesthetic Manifestations of Diaspora and History
with Naana Opoku-Agyemang and  Paul E. Lovejoy, 2008

The Trans-Atlantic slave trade and the concomitant enslavement of Africans created an enduring connection between Africa and the scattered communities of peoples of African origins in the Americas and elsewhere. The tragic events of slavery have profoundly influenced the literary imagination, whether in Africa, Europe or the Americas. The authors in this collection explore the ways in which trans-Atlantic constructions of this historical experience find expression in the literary mode.

La traite transatlantique des esclaves et l’asservissement concomitant d’Africains ont créé un lien étroit entre l’Afrique et les communautés disséminées d’afrodescendants dans les Amériques et ailleurs. Les tragiques événements de l’esclavage ont profondément influencé l’imagination littéraire, que ce soit en Afrique, en Europe, ou dans les Amériques. Les auteurs de cette collection explorent comment les constructions transatlantiques de cette expérience historique s’expriment en littérature.

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Crime in Trinidad
Conflict and Control in a Plantation Society
1987

This book examines the inner tensions and conflicts of Trinidad's plantation economy. It argues that the antagonisms between class, ethnic, and even gender groups "facilitated the development of activity that was labeled criminal." From emancipation in 1833 onward, what was considered as criminal in Trinidad evolved with the changing socio-economic structure of the plantation society. The “plantocracy” had to devise new ways of keeping plantations operating, and in order to do so, they developed mechanisms to tie the labor  of former slaves who were now free to the land.

Ce livre traite des tensions et des conflits internes de l’économie de plantation de Trinidad. Il défend l’idée que l’opposition entre des groupes de classe, de genre et même ethniques a facilité le développement d’activités qualifiées de criminelles. À compter de l’émancipation en 1833, ce qui est considéré comme criminel à Trinidad évolue en fonction des changements socio-économiques qui surviennent au sein de la structure de la société de plantation. La plantatocratie développe de nouveaux mécanismes afin de rattacher le travail d’anciens esclaves, maintenant libres, à la terre.