Edward Jones-Imhotep

Edward Jones-Imhotep
PhD, Associate Professor, History of Technology
Professeur agrégé, histoire des technologies, Université York

Edward Jones-Imhotep is a historian of the social and cultural life of machines, focusing on the intertwined histories of technology, trust, and social order in modern Europe and North America. He is co-developer of artifact-based methods for historical research in visual and aural culture. His research uses the historical study of technology as a lens for exploring the place of machines and machine behavior in the social and cultural fabric of modern societies. Edward Jones-Imhotep est un historien de la vie culturelle et sociale des machines, se concentrant sur l’histoire entrelacée de la technologie, la confiance et l’ordre social en Europe moderne et en Amérique du Nord. Il est codéveloppeur de méthodes fondées sur des artéfacts pour la recherche historique en culture visuelle et sonore. Sa recherche utilise l’étude historique de la technologie comme lentille d’analyse pour l’exploration de la place et du comportement des machines dans le tissu social et culturel des sociétés modernes.


Conference: Materiality
   2013
 
This conference explored materiality as both historical object and emerging idiom in historical studies of science and technology. The conference also explored emerging research tools and modes of scholarly expression that move beyond traditional text into sounds, visuals and objects. Through paper presentations, hands-on sessions, exhibits and installations, about the conference discussed materiality as historical object, intellectual resource, and scholarly expression.

Cette conférence explore la matérialité en tant qu’objet historique, mais aussi en tant qu’idiome émergeant dans l’étude historique de la science et des technologies. Cette conférence explore de plus les outils de recherche et les modes d’expression académique qui vont au-delà des textes traditionnels dans les sons, le visuel et les objets. Par le biais de la présentation d’ateliers, de séances pratiques, d’expositions et d’installations, la conférence a ouvert un dialogue au sujet de la matérialité en tant qu’objet historique, ressource intellectuelle et expression savante.

materialityconference.wordpress.com


The Analog Archive: Image-Mining the History of Electronics
2016
 
“The Analog Archive: Image-Mining the History of Electronics” details the development of image-mining tools for searching and parsing large databases of visual records. Together with William Turkel, the paper applies image-mining techniques to electronics diagrams, with an eye towards more general use in the history of visual cultures writ large, such as being proposed in the Expressive Cultures project. The paper is forthcoming in a volume, Seeing the Past: Augmented Reality and Computer Vision in Historical Practice, edited by Kevin Kee.
"The Analog Archive: Image-Mining the History of Electronics" présente en détail le développement d’outils d’exploitation des images pour la recherche et l’analyse de grandes bases de données de documents visuels. Corédigé avec William Turkel, cet article applique les outils d’exploitation des images à des diagrammes électroniques, dans un souci d’une utilisation plus générale pour l’histoire des cultures visuelles. L’article paraitra prochainement dans le volume Seeing the Past : Augmented Reality and Computer Vision in Historical Practice, édité par Kevin Kee.


Sensors and Sources: Transducers and the Practice of Digital History
2016


Drawing both on episodes in the history of science and technology and on recent work in digital history, “Sensors and Sources: Transducers and the Practice of Digital History” (with William Turkel) provides a perspective on how electronic devices shape our sense of the possibilities of perceiving, experiencing, interpreting or remembering various pasts, whether real, recreated or fabricated. The paper is forthcoming in in The Varieties of Historical Experience, edited by Stephan Palmié and Charles Stewart.

S’appuyant sur l’histoire de la science et de la technologie, ainsi que sur des recherches récentes en histoire numérique, « Sensors and Sources: Transducers and the Practice of Digital History, » (avec William Turkel), fournit une perspective sur comment les appareils électroniques façonnent notre sens des possibilités de percevoir, d’expérimenter, d’interpréter et de se remémorer différents passés, qu’ils soient réels, recréés ou fabriqués. Cet article sera publié prochainement dans The Varieties of Historical Experience, édité par Stephan Palmié et Charles Stewart.