Institute of Caribbean Studies & Reggae Studies Unit

Institute of Caribbean Studies & Reggae Studies Unit 
University of the West Indies, Mona Campus

Established in 1997 as a space for interdisciplinary research, documentation and outreach, on Caribbean culture, the Institute of Caribbean Studies is home to scholars and graduate researchers who have pursued the fields of Caribbean popular cultural studies and applied cultural studies more broadly. Distinct scholarly contributions around Black Atlantic performance, reggae, and Rastafari studies have informed teaching, programme development, research and signature outreach events including the annual Bob Marley Lecture and the International Reggae Conference.

Fondé en 1997 en tant qu’espace de recherche interdisciplinaire, de diffusion et de documentation sur la culture caribéenne, l’Institute of Caribbean Studies regroupe des chercheurs et des chercheurs gradués qui ont innové dans le domaine de la culture populaire caribéenne et des études culturelles. L’importante contribution des spécialistes au sujet du reggae et de la prestation dans l’Atlantique noir et des études Rastafari ont favorisé l’enseignement, les programmes de développement, la recherche et les évènements de sensibilisation, notamment la conférence annuelle Bob Marley Lecture ainsi que l’International Reggae Conference.

www.mona.uwi.edu


Sonjah Stanley Niaah
Head, Institute of Caribbean Studies and Reggae Studies Unit and Senior Lecturer, Cultural Studies
Directrice, Institute of Caribbean Studies and Reggae Studies et maître de conferences, études culturelles

Is a leading author, teacher and researcher on Black Atlantic performance geographies, popular culture and the sacred. She is a specialist in Caribbean Cultural Studies more broadly. Her current projects include the “State of the Music Initiative”and “Kingston: Creative Music City” that are geared at unearthing and disseminating information about Jamaica’s expressive music scenes and cultural enterprise. She currently serves as Vice Chair of the International Association for Cultural Studies.

Sonjah Stanley Niaah est une auteure, professeure et chercheuse dans les domaines de la géographie de la prestation dans l’Atlantique noir, de la culture populaire et du sacré. Plus généralement, elle est aussi une spécialiste des études culturelles caribéennes dans leur ensemble. Ses projets en cours incluent « State of the Music Initiative » et « Kingston : Creative Music City », tous deux destinés à la découverte et à la dissémination de l’information au sujet de la scène musicale expressive et de l’entreprise culturelle de la Jamaïque. Sonjah Stanley Niaah siège actuellement en tant que vice-présidente de l’International Association for Cultural Studies.


DanceHall: From Slave Ship to Ghetto
2010
 
DanceHall combines cultural geography, performance and cultural studies in order to examine expressive culture across the Black Atlantic. Taking Jamaican music as its prime example, DanceHall reveals a complex web of cultural practices, politics, rituals, philosophies, and survival strategies that link Caribbean, African and African diasporic performance.

DanceHall réunit la géographie culturelle, les études sur la culture et la performance afin d’examiner la culture expressive dans l’Atlantique noir. En prenant la musique dancehall comme exemple type, DanceHall met en lumière un réseau complexe de pratiques culturelles, de politiques, de rituels, de philosophies et de stratégies de survie qui lient la prestation des Caraïbes, de l’Afrique et de la diaspora africaine.



State of the Music Initiative and Annual Symposium
Convenor / Organizer

The State of the Music Symposium was conceptualized as a means to identify and document the current state of affairs while highlighting clearly the markets, players and partners that can grow the Jamaican music industry. As an annual two-day event for reflection, visioning and forecasting in closeing the Reggae Month calendar the State of The Music Symposium is intent on building capacity within the private and public sector for transforming the business of music using a workshop model.

Le State of the Music Symposium a été conçu comme un moyen d’identifier et de documenter la situation actuelle, tout en mettant en lumière les marchés, les acteurs et partenaires susceptibles de faire grandir l’industrie musicale jamaïcaine. Événement annuel de deux jours se déroulant autour du Reggae Month Calendar, le symposium State of the Music vise à renforcer, en utilisant le modèle des ateliers, la capacité dans les secteurs privé et public autour de la transformation de l’industrie de la musique.

dancehallgeographies.wordpress.com


Chair of the UNESCO Creative City Steering Committee of the Entertainment Advisory Board
Jamaica which successfully applied for designation of Kingston as a Creative City

The UNESCO Creative Cities Network which identifies cities to receive the designation of being a Creative City, requires policy direction at the municipal and national levels that focuses on reviving the economic viability of cities through arts, culture and community. Kingston became the first city in the English-speaking Caribbean to be added to the Creative Cities Network in the area of music. It was also acknowledged that Kingston has gifted the world with seven distinct musical genres — mento, ska, reggae, rocksteady, dub, nyabinghi and dancehall — over the last sixty years.

L’initiative de l’UNESCO, Réseau des villes créatives identifie les villes pouvant recevoir la désignation de ville créative. Elle requiert une orientation politique, aux niveaux municipal et national, qui met l’accent sur la revitalisation de la viabilité économique des villes par le biais des arts, de la culture et de la communauté. Kingston est la première ville des Caraïbes anglophones à être ajoutée au Réseau des villes créatives dans le domaine de la musique. Du même fait, il est reconnu que dans les dernières soixante années, Kingston a offert au monde sept genres musicaux distincts — le mento, le ska, le reggae, le rocksteady, le dub, le nyabinghi et le dancehall.